ÇOCUKLARIN KORONA VİRUS SALGINI SÜRESİNCE STRESLE BAŞA ÇIKABİLMELERİ İÇİN
EBEVEYNLERE YÖNELİK TAVSİYELER
Bütün dünyayı etkisi altına alan korona virüs salgınında
çocuklar ve ailelerden oluşan tüm dünya nüfus bu salgının oluşturduğu olumsuz
duygularla baş etmek zorunda. Yaşanan bu atmosferde, çocukları uygun olmayan
başa çıkma yöntemlerinden korumak için, yetişkinlerin önderliği gerekmektedir. Çocuklar
evdeki kaygı ortamını gözlemlemektedir. Çocuklar duygularını tam olarak ifade
edemeyeceği için yaşadıkları olumsuz duyguları öfke nöbetleri, huysuzluk, içe
kapanma gibi davranış değişiklikleri ile gösterebilirler. Bu dönemde çocuklarda
altına kaçırma, parmak emme, tırnak koparma gibi regresif davranışlar
görülebilir.
Salgın nedeniyle çocukların düzeni keskin bir şekilde
değişti. Okula giden çocuklar okullarından, arkadaşlarından bir anda ayrılmak
zorunda kaldı. Parka çıkıp oynayamama, dışarıya çıkamama, sık gördüğü aile
yakınlarını görememe gibi değişiklikleri anlamlandırmakta zorluk yaşayan
çocuklara yaşanan bu durum onların yaşına uygun olarak ebeveynleri ya da bakım
verenleri tarafından anlatılmalıdır. Çocukların belirsizliklerle dolu olan bu
zor süreci en az zararla atlatabilmesi için ailelere yönelik aşağıda birtakım
öneriler bulunmaktadır.
- v Çocuklarınızı aktif bir şekilde dinleyin ve
anlamaya çalışın. Yaşadıkları bu durumu anlatmaları için onları teşvik edin.
Çocuklar zor ve sarsıcı durumlarda farklı tepkiler verebilir. Örneğin ebeveynlerine
bağlı hale gelmek, endişeli hissetmek, kabuğuna çekilmek, sinirli ya da telaşlı
hissetmek, kâbus görmek, yatağını ıslatmak, sık ruh hali değişimleri gibi
farklı davranış ve tutumlar sergileyebilirler.
- v Çocuklar destekleyici ve rahat bir
ortamda iletişim kurabildiklerinde ve kendilerini ifade edebildiklerinde rahat
hissederler. Her çocuğun kendine göre duygularını ifade etme yolu vardır. Bazen
oyun oynamak ya da çizim yapmak gibi yaratıcı faaliyetler bu süreci
kolaylaştırabilir. Çocukların öfke, korku ve üzüntü gibi duygularını ifade
etmesini sağlayacak pozitif yöntemler bulmasına yardımcı olun.
- v Çocuğun etrafında duyarlı ve şefkatli bir ortam oluşturulmasını teşvik edin. Çocuklar yetişkinlerin sevgisine ve özellikle de zor zamanlarda daha özverili ilgisine
ihtiyaç duyarlar.
- v Çocukların bulunduğu ortamlarda
salgınla ilgili haberleri izlememeye çalışın.
- v Çocukların önünde söylentiler ve
doğrulanmamış bilgiler hakkında spekülasyon yapmaktan kaçının. Çocukların evde
konuşulanları duyduğunu unutmayın. Felaket senaryoları ile ilgili evdeki
kişilerle veya telefonda konuştuğunuzda çocuğunuzun en arka odadan bile size
kulak kesilebileceğini hatırlayın.
- v Çocuklar, hayatlarında önem arz eden yetişkinleri rol model alarak duygusal çıkarımlarda bulunurlar, dolayısıyla yetişkinlerin krizlere olan tepkilerinin önemli olduğunu unutmayın. Yetişkinlerin kendi duygularını iyi
yönetmesi, sakin kalmaları, çocukların endişelerini dinlemeleri ve nazik
konuşularak güven vermeleri önemlidir. Uygun olması halinde ve çocuğun yaşı
uygunsa, ebeveynlerin veya bakım verenlerin çocuklara sarılmalarını ve onları
sevdiklerini, onlarla gurur duyduklarını tekrarlamalarını teşvik edin.
- v Eğer mümkünse çocukların oynamaları ve rahatlamaları için imkânlar yaratın.
- v Eğer çocuk için güvenli ise, çocuklarını ebeveyn ve aileleri ile yakın tutun ve bakıcılarından ayırmaktan mümkün olduğunca kaçının.
- v Çocuk bakım verenlerinden ayrılmışsa, onlarla
düzenli ve sık iletişim (örn. telefon, görüntülü arama) kurun ve onları teskin
edin. Tüm çocuk koruma ve güvenlik sağlamaya yönelik tedbirlerin alındığından
emin olun.
- v Düzenli rutinleri ve programları
olabildiğince devam ettirin veya yeni bir ortamda öğrenme, oynama ve rahatlama
gibi yenilerini oluşturmalarına yardımcı olun.
- v Neler olduğu hakkında gerçekleri anlatın ve
enfeksiyon riskini nasıl azaltabileceğiniz ve nasıl güvende kalacağınız
konusunda anlayabilecekleri kelimelerle çocuk dostu net bilgiler verin.
Çocuklara kendilerini nasıl güvende tutabileceklerini gösterin (ör. onlara
ellerini nasıl etkili şekilde yıkayacaklarını gösterin).
- v Neler olduğu veya neler olabileceği hakkında güven verici, dürüst ve yaşlarına uygun bir şekilde bilgi verin.
- v Evde izolasyon/karantina sırasında çocuklara aktivitelerle virüsü ve korunma yollarını anlatın. Örneğin:
▪ Tekerlemelerle el yıkama oyunları
▪ Vücudu keşfeden virüs hakkında hayali hikayeler
▪ Ev temizlemeyi ve dezenfekte etmeyi
eğlenceli bir oyuna dönüştürün
▪ Çocukların boyaması
için virüslerin/mikropların resimlerini çizin
▪ Çocuklara korkmamaları için kişisel koruyucu
ekipmanı (maske, eldiven vs.) açıklayın
AYICIK- KORONAVİRÜS DESTEK HİKAYESİ
Bütün dünyayı etkisi altına alan koronavirus salgını
nedeniyle bütün düzenleri değişen ve ebeveynlerinin kaygısına tanık olan okul
öncesi dönem çocukları için anksiyete ve kapalı alanda kalmaktan ötürü
sıkıntıyla baş etmelerine yardımcı olacak araçlara ihtiyacımız var. Bu dönemde
en etkili araçlardan biri de hikaye anlatmaktır. Hikaye anlatmak hem çocukların
yakınlık kurma ihtiyacını karşılar hem de metaforlar aracılığı ile duygularını
anlamlandırmalarını, ifade etmelerini ve kendilerini güvende hissetmelerini
sağlar. Aşağıda Joyce Mills Ph.D. tarafından salgın nedeniyle çocuklar için
hazırlanan iyileştirici bir hikayeyi ve ebeveynlere yönelik verdiği tavsiyeleri
sizlerle paylaşıyorum.
KORONAVİRÜS HAKKINDA ENDİŞELİ MİSİNİZ? HİKAYE ANLATMAK AİLEDE KAYGIYI SAKİNLEŞTİRİR.
Bu hikaye için eğer evde varsa bir pelüş ayıcığı yanınızda
bulundurmanız çocuğun temas kurması açısından faydalı olacaktır.
RAHATLATAN AYICIK
Merhaba, benim adım
Rahatlatan Ayıcık ve ben çok özel bir ayıyım. Adımı nasıl aldığımı merak ediyor
olabilirsiniz. Annemin bana henüz daha çok küçük bir ayı yavrusuyken anlattığı
hikayeyi şimdi size anlatacağım. Bir zamanlar, uzun zaman önce dağların
derinliklerinde bir mağara vardı. Bu mağaranın içindeyken, ayın en parlak
olduğu zaman, güzel ve büyük bir anne ayı doğum yaptı. Tüm kış boyunca anne ayı
yavrusuna kendi özel yöntemiyle baktı. Her şey rahat ve mükemmeldi, tek bir
sorun dışında… Yavrusu için uygun ismi bulamıyordu. Görüyorsunuz ki ayılar çok
akıllı, tam olarak doğru ismi seçmenin son derece önemli olduğunu biliyorlar. Her
ayı diğer ayılardan, tıpkı yüzlerindeki burun izleri gibi biraz farklıdır.
Evet, hikaye devam
ederken, bu anne ayı uyudu da uyudu. Ve uyurken yanında rahatça kıvrılmış olan
yavrusunu hayal etti. Bir gün uyurken, mağaranın dışında bir yerlerde büyük bir
gürültü meydana geldi. Anne ayı uykusundan huzursuz bir şekilde kıpırdadı, ancak
küçük yavrusu sakin kaldı ve annesinin sıcak ve tüylü karnına yakın bir yere
sokuldu. Sonra beklenmedik bir şey oldu. Anne ayının huzursuzluğu ortadan
kayboldu, bilinmeyen gürültünün dışarıda devam ediyor olmasına rağmen, Anne ayı
sakin ve huzurlu hissetmeye başladı. Bir şekilde uykusunda bile, yavrusu
yumuşak göbeğine ne kadar yaklaşırsa, içinde o kadar rahatlık ve huzur
hissettiğini fark etti Anne ayı. Anne ayı karnından derin bir iç çektiğinde ve
yuvarlak kahverengi gözlerini açtığında artık uyanma zamanıydı. Sevgiyle
yanında uyuyan küçük yavrusuna baktı ve fısıldadı,”küçüğüm, artık ismini
biliyorum. Rüyamda gördüm. Adın ‘Rahatlatan Ayı’. Evet bu doğru. Bu günden
itibaren ‘Rahatlatan Ayı’ senin adın olacaktır.
İlkbahar
geldiğinde, anne ayı hemen arkasındaki küçük yavrusu Rahatlatan Ayı ile
mağaradan çıktı. Güneş ışığında dışarı çıktıklarında, gururlu anne ayı kudretli
bir şekilde kükredi ve yeni yavrusunun adını dağlara duyurdu. ”Bugünden
itibaren yavrum ‘Rahatlatan Ayı’olarak biliniyor ve hayattaki amacı endişeleri
ve üzüntüleri yatıştırmak ziyaret ettiği tüm kişilere iç huzur ve sevgi
duygularını getirmek. Bu benim adımı nasıl aldığımın hikayesi. İşte buradayım, sadece
senin için. Beni yakın tutmayı ve “Rahatlatan Ayı”adımı tekrar etmeyi unutma, paylaşmaya
geldiğim barış ve sevgi armağanları hep seninle olacak. (evde bulunan bir pelüş
oyuncak rahatlatan ayıcık olarak seçilebilir, çocuk hikaye anlatımından sonra o
oyuncağa sarılıp öpebilir ve evde kaldığı süreçte oyuncağı ile vakit geçirip
onunla yemek yiyip, onunla uyuyabilir. )
Hikayeden sonra çocukların, Rahatlatan Ayı’nın resmini
çizmeleri teşvik edilir.
Dr.Joyce Mills’in korona virüs
salgını nedeniyle çocuklarına yardımcı olmak isteyen ebeveynlere yönelik tavsiyeleri aşağıdaki yer almaktadır:
1.Ailelere
çocuklarına salgını nasıl açıklamalı?
Çocuklarımıza nasıl açıklarız: Uzun süre evde kalmamız
gerekecek hatta okula geri dönüşünüzde de gecikme olabilir.
Çocukları
Rahatlatın!
Salgın ani gelen ve görünmez bir
fırtına gibidir. Küçük bir fırtına olarak başlar ama süre geçtikçe güçlenir. Güçlenme
süreci uzun zaman alabilir. Önemli olan fırtınanın bittiğini ve dışarı çıkmanın
güvenli olduğunu belirten mesajı duyana kadar içeride güvende kalmak ve
korunmaktır. Bazen fırtınanın geçmesi uzun zaman alır, bu yüzden bu sürede
birlikte ve güvende olacağız. Fırtına bittikten sonra gökkuşağının çıkacağını
hayal edebiliriz.
”Ayıların kış boyunca kış uykusuna yattığını biliyorsunuz. Kış bitip
bahar gelene kadar kış uykusundan çıkmıyorlar. Ayılar çok akıllı. Ayılar gibi
davranabiliriz. Bir ayı gibi bile uyuyabiliriz.”
2. Çocukların stres, kaygı ve hatta korkularını
yatıştırmalarına yardımcı olun.
Çocukların korkularını yatıştıran ve streslerini azaltmasına
yardımcı olan aşağıdaki gibi bir çizim etkinliği yapılabilir.
Sadece boş bir
kağıda, boya kalemlerine veya kalemlere ihtiyacımız var. Çocuğunuzdan
korkularının, endişelerinin ve kendisini strese sokan şeylerin bir resmini
çizmesini isteyin. Ardından çocuğunuza başka bir boş kağıt parçası daha verin. Korku,
endişe veya stresin çok daha iyi bir hale geldiği bir resim çizmesini isteyin. Sonra
çocuğunuzun her iki resme bakmasını sağlayın. Resim 1’in Resim 2’ye
değişebilmesi için, bildikleri bir sembol veya bir şey çizmesini isteyin. ”Her
şey Daha İyi” resmini yataklarının yanına veya uyuyacakları yere asın. Eğer
çocuğunu kabus görüyorsa: Kurtarma için aslında bir “süper kahraman
olan çocuğunuzdan” kötü rüyaya dair bir
resim çizmesini isteyin. Ardından bu kötü rüyayı kovalaması için en sevdikleri
Çizgi Film Süper Kahramanını çizmelerini isteyin ya da tanıdığı biri kötü
rüyayı kovalayabilir. Süper Kahramanın ya da çocuğun tanıdığı kişinin “süper
güçlerini” çizmesini söyleyin. Son olarak, süper kahramanın yardımıyla rüyanın
şimdi nasıl göründüğünü çizmelerini isteyin.
3.Çocuklar ağlar ve oyun oynamak için dışarı çıkmak isterse, bunu
çocuklara nasıl açıklamalıyız?
Sesinizdeki özen ve rahatlıkla, çocuklarınıza salgının “ani
görünmez bir fırtına” gibi olduğunu, bu nedenle fırtına bitene kadar evde, güvende
kalmanız gerektiğini söyleyin. Böyle durumda hayal gücünü çocuğunuzla oynamak
için kullanın. Hayal gücünün sınırları yoktur buu ona gösterin.
Bellek Şişesi
Oluşturma: Boş bir kağıda şişe çizin. Daha sonra
onlardan dışarıda oynarken keyif aldıkları anıları çizmelerini isteyin. ”Dışarıda
olanı anılarımızla getirebiliriz” deyin.
Onlardan çizim
başlamadan önce anılarındaki koku, ses, zevk ve duyguların akıllarına gelmesini
sağlamak için üç “Sihirli Mutlu Nefes” almalarını isteyin. Çocuğunuzun beş
duyusu ile bu anıları hatırlamalarına hatta gözlerini kapatıp hayal etmelerine
yardımcı olun. Sonra anıları kağıda çizmelerini isteyin. Çizdikten sonra ya da
çizerken bile anılarını paylaşabileceklerini söyleyin. Mümkünse bu etkinliği
çocuğunuzla birlikte yapın. Bu kendinizi ebeveyn olarak da beslemenize yardımcı
olabilir. Biriktirdiğiniz anılarınızı çizdiğiniz bellek şişesinin üstüne koyun
ihtiyacınız olduğunda şişeden tekrar alın ve çocuğunuzla birlikte tekrar
hatırlayın.
4. Çocuklar hangi belirtileri gösterdiğinde profesyonel
psikolojik destek alınmalıdır?
Bir ebeveyn çocuğunda aşırı öfkeli
patlamalar, uyku problemleri, yeme problemleri gibi son derece sıra dışı
davranışlar görüyor ise profesyonel yardım alınmalıdır. Bu durumlarda, çocuğunuzun
iyi olduğundan emin olmak için bir uzmana başvurun.
5.Ebeveyn-çocuk ilişkisini geliştirmek için bu zamanı nasıl
kullanabiliriz?
Bebek/aile fotoğraflarına birlikte
bakın. Fotoğraflarla ilgili hikayeler anlatın. Doğum günleri, kutlamalar, geziler/tatiller
hakkında olumlu anılarınızı paylaşın. En sevdiğiniz tarifleri kullanarak
birlikte pişirin. Kurabiye, ekmek, çorba veya sevdikleri diğer favori tarifleri
yapabilirsiniz. Malzemelerin eklenmesi ve karıştırılması gibi işleri sırayla
beraber yapın. Tarifi nereden öğrendiğiniz hakkında hikayeler anlatın. Tatil,
deniz, büyükanne, teyze vb. çocuğunuz için önemli olan ama salgı nedeniyle
uzakta kaldığı sevdiği şeyleri ona sorun. ”Kalbini mutlu eden şeylerin resmini
çiz” deyip , sonra çocuğunuza o şeylerden bağlantılı olan hikayeler anlatın. Çocuğunuza
sarılıp, sallanarak birlikte şarkı söyleyin.
6. Çocuklara yardımcı olacak bazı etkili mini oyunlar oynayın.
Not: Dışarı çıkıp bir
şey satın almak zor olabileceği için kolayca temin edilebilen malzemeler
kullanmaya çalışın.
SAKLAMBAÇ: Herhangi bir küçük nesneyi veya
oyuncağı kullanın ve sırayla evinizde bir yerlere bu nesneleri saklayın. Biri
onu gizler ve biri bulur. Birden fazla çocuğunuz varsa bu kolay bir oyundur. Nesneyi
gizledikten sonra, çocuğunuzun yaşı için makul olduğunu düşündüğünüz sayıya
kadar sayın. İki veya üç şeyi de gizleyebilirsiniz. Sayım yapılırken, siz veya
çocuğunuz bulunana kadar nesneyi arar. Eğlenceli ve kolay bir oyun, özel bir
şeye ihtiyacınız yok. Çocuğunuzun saklamak istediği eşyaları seçmesine izin
verin. Bu oyunda da bir metafor var. Bizim için neyin önemli olduğunu gizler, arar
ve buluruz.
Zor bir süreçten geçiyoruz, fiziksel
sağlığımız kadar psikolojik sağlığımızı da korumakla yükümlüyüz. Evde kalmak
zorunda olduğumuz bu günlerin olumsuz yanlarından çok olumlu taraflarına
odaklanmamız bizim ve ailemiz için en iyisi olacaktır. Ailemizle daha fazla
zaman geçirebilmemiz için bir fırsat olarak bu vakitleri görmeye çalışalım. Çocuklarımızla
birlikte oyunlar oynayalım, birlikte ailece bir arada olacağımız yemekler
hazırlayıp sofralar kuralım, bir arada olduğumuz bu yemeklerde keyifli
sohbetler yapalım. Bir birimize her gün güzel bir iki cümle söylediğimizden
emin olalım. Çocuklarımızla anılarımızı paylaşalım.
Bu süreci hayatımızı eve sığdırarak, birbirimize destek olarak geçirmeyi hedefleyelim. Mükemmel ebeveynlik diye bir şey yoktur her zaman olduğu gibi bu süreçte de “yeterince iyi ebeveyn” olmaya çalışalım. Bu yazıda olan önerileri hayatınıza geçirmeye çalışırken bir tarafınız kendinizi suçlamasın “ben çocuğumla verimli vakit geçiremiyorum” diye. Elimizden gelenin en iyisini yapacağız ama elimizden gelenin. Ebeveynler süper kahramanlar değildir onlar da insandır bunu unutmayalım. Kendinize hata payı verin, kendinize acımasız davranmayın. Çocukların da sıkılmaya da hakları var. Çocuklar dozunda olan can sıkıntılarıyla yaratıcılıklarını kullanmak ve geliştirmek zorunda kalacaklar. Sıkılmasınlar diye onları ekran önünde saatlerce bırakmayın. Ekran karşısında kalmayı belirli bir süreyle kısıtlayın. İhmal eden veya sınırları ihlal eden, yoğun ilgi ile çocuğu boğan ebeveyn olmak arasında bir yerde olmalıyız. İfrat ve tefrit arasında orta yolu takip etmek ebeveynlikte de gerekli.
Bu süreci hayatımızı eve sığdırarak, birbirimize destek olarak geçirmeyi hedefleyelim. Mükemmel ebeveynlik diye bir şey yoktur her zaman olduğu gibi bu süreçte de “yeterince iyi ebeveyn” olmaya çalışalım. Bu yazıda olan önerileri hayatınıza geçirmeye çalışırken bir tarafınız kendinizi suçlamasın “ben çocuğumla verimli vakit geçiremiyorum” diye. Elimizden gelenin en iyisini yapacağız ama elimizden gelenin. Ebeveynler süper kahramanlar değildir onlar da insandır bunu unutmayalım. Kendinize hata payı verin, kendinize acımasız davranmayın. Çocukların da sıkılmaya da hakları var. Çocuklar dozunda olan can sıkıntılarıyla yaratıcılıklarını kullanmak ve geliştirmek zorunda kalacaklar. Sıkılmasınlar diye onları ekran önünde saatlerce bırakmayın. Ekran karşısında kalmayı belirli bir süreyle kısıtlayın. İhmal eden veya sınırları ihlal eden, yoğun ilgi ile çocuğu boğan ebeveyn olmak arasında bir yerde olmalıyız. İfrat ve tefrit arasında orta yolu takip etmek ebeveynlikte de gerekli.
Bu yazıyı sonuna kadar okuyup
kendinize çocuğunuzla birlikte uygulayabilecek tavsiyeler edindiyseniz şimdi
sıra sizde. Arkanıza yaslanın gözlerinizi kapatın, derin bir nefes alın ve
kendinize şunu fısıldayın. “Bu da geçer ya hu”…
Uzm. Psk. Reyhan Nuray Duman
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder